6. april 2009

Bildebokskolen 15: Stor avisomtale av liten bok

Summary in English: Picture Book Class #15: Small book - big presentation. Norwegian illustrator and writer Svein Nyhus' "Ingen" ("Nobody", 2002) is a small picture book with a simple text, only 21 spreads and 17x17 cm in size. Nevertheless did it get a double page presentation in Norway's biggest newspaper VG. Svein Nyhus also made a big copy of the book to use when reading for children in schools (picture at bottom). It has been a good companion ever since.

Fra arkivet henter jeg enda et eksempel på medieoppmerksomhet rundt en bokutgivelse:

I 2002 utgav jeg den vesle bildeboka «Ingen». Boka er både liten og lavmælt, med kort tekst og forsiktige tegninger. Likevel ble den presentert over en dobbelside i VG, altså mye grundigere og større enn noen av de andre bøkene mine. Det overraska meg. Eller kanskje det nettopp skyldtes at boka var så liten og tilsynelatende ubetydelig? Eller at travle kulturjournalister rett og slett ofte velger litt tilfeldig, og de ikke hadde noe bedre akkurat da? Uansett lagde journalisten og fotografen en reportasje om en bildebokskaper, slik avisutklippet under viser. De fokuserte med andre ord på personen bak verket, et trekk som er typisk for presentasjon av bøker og andre kulturuttrykk. Selvfølgelig. Mennesket står seg sjøl nærmest.



Jeg lagde også en stor opplesningskopi av den vesle boka med de enkle bildene. Dette var i sin tid en stor liten investering, som siden har betalt seg tilbake i rikelig monn. Det har i hvert fall blitt mange forfatterbesøk der jeg tegner og forteller for barn og leser fra «Ingen», og da er kontrasten mellom den lille og den store boka et av høydepunktene. Ja, stort mer skal det ikke til i et klasserom eller en barnehagegruppe. Eller da jeg leste boka for en kunnskapsminister, overmodig og med nybrukket tegnehånd. Huff, det gikk ikke noe særlig.


Foto: Svein André Svendsen, Tønsbergs Blad, 2007

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar