1. april 2009

Fisketegninger fra arkivet (saksillustrasjoner i bildebokstil)

Summary in English: Below are three illustrations from a brochure about fishing aimed at school children 2003. The drawing style and pencil/eraser technique is typical for Svein Nyhus' children's books 1996-2004, but are here used in educational illustrations.

Fra arkivene henter jeg tre saksillustrasjoner til «Skolestang 2003». Oppdragsgiveren ba meg lage tegninger til en informasjonsavis om fisking, retta mot skolebarn. Han ville ha dem i samme stil som bildebokillustrasjonene mine da, det vil si med karikerte barnefigurer, skygger og nyanser tegna med grå blyant, viskelær og vannfargerSchoellershammer 4R. 4R var forøvrig et godt tegnepapir som dessverre har gått ut av produksjon, i hvert fall med den gode, gamle oppskriften. Jeg har imidlertid fått en god porsjon ark av tvillingbroren min. Det ligger i skuffen og bare venter. 

Tegningene ble litt for overarbeida til å kunne formidle informasjonen på en god måte, men jeg ble fornøyd med uttrykket og fargeholdninga likevel, særlig etter at kontrastene ble forsterka etter innskanninga. Ovenfra og ned ser du: «Ål eter frosk», «skolestang» og «fiskeslag i Norge». Personlig favoritt er kanskje fiskeslipset i siste illustrasjon, inspirert av eget barneslips med strikk.







Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar