1. februar 2010

Enkel fargelegging av blyanttegning i photoshop

Summary in English: Colouring pencil drawings in Photoshop. A newspaper illustration by Svein Nyhus showing a simple, yet effective method of adding colours to a pencil drawing by using the brush tool in photoshop; when the brush mode is set to "colour burn" (or similar) instead of "normal", only the grey lines catch the brush colours while the white paper stays untouched.
Her kommer et teknisk tegnetips for illustratører og andre som kanskje er interessert i sånt:

Det er selvfølgelig mange måter å bearbeide en innskanna blyanttegning i photoshop på. For egen del pleier jeg å forsterke kontrastene ved hjelp av kontrollpanelet «levels» (Image> Adjustments > Levels, snarveien på en mac er cmd+L). Da blir streken mørkere og tyngre. Her skal jeg imidlertid vise en enkel og rask metode for å fargelegge en grå tegning.

1. Originaltegning tegna med grå blyant (på stort papir)
Eksempelillustrasjonen er en vitsetegning til en artikkel i Tønsbergs Blad om det langvarige regnværet sommeren 2007. Den inneholder mange ordspill og lokale henvisninger, for eksempel til Slottsfjellet i Tønsberg. Jeg brukte lang tid på å konstruere en detaljert skisse. Den la jeg på lysbordet og førte motivet over til et vanlig, tynt papir med HB-blyant, gnifille og viskelær. Tegningen ble stor (papir i A2-format).


2. Innskanna tegning der det grå er fargelagt i Photoshop med brunt
og blått og brush satt til mode: color burn eller soft light
Etter å ha skanna inn tegningen, fargela jeg den med penselverktøyet i Photoshop (snarveien er B på en mac). Jeg valgte en stor, spray-forma penselspiss (airbrush soft round), og malte med en blå og en brun farge, men forandra penselmodus: istedenfor mode: normal valgte jeg mode: color burn (eventuelt soft light). Med denne innstillinga tar bare den grå streken til seg farge, mens det hvite papiret forblir hvitt.

Det er forresten flere innstillinger, så det gjelder å prøve seg fram med opacity, flow og så videre. Det er også ganske lett å kombinere slik digital fargelegging med for eksempel hele fargeflater. I denne blyanttegningen fra 2013 har jeg brukt fargeleggingsteknikken her, men kombinert den med transparente fargeflater på egne lag i Photoshop. Også Illustrasjonene i «Håret til mamma» er blyantstrek som jeg har fargelagt digitalt kombinert med fargeflater (og bakgrunnsmønstre).


3. Tegningen på trykk
(den ene avissida)
Sluttresultatet bærer litt preg av lettvint effektmakeri, men det fungerer greit nok til sitt bruk, synes jeg. Også selv om trykket ble litt grumsete.

(Oppslaget gikk over to sider, men her viser jeg bare venstresida med teksten.)

Se også:
Liknende motiv
To eldre sommertegninger i avisa
Myldretegning med tørrere ordspill
Liknende teknikk
Digital fargelegging av blyant med bakgrunnsfarger 2007
Digital fargelegging av grå blyantstrek 2011
Digital fargelegging av grå blyantstrek 2012
Digital fargelegging av blyant med bakgrunnsfarger 2013

4 kommentarer :

  1. Først av alt - et fremragende stykke arbeid, det er så flott med alle detaljene!!
    DU er grei du!
    Tusen takk for fantastisk informasjon!
    Du er raus altså!!
    Ønsker deg en flott dag!
    Blir glad av slik info jeg altså :-D

    SvarSlett
  2. Det høres lett ut når du gjør det.

    SvarSlett
  3. Takk for gode tips, det er interessant å høre hvordan andre gjør det, alle har sin måte! Selv pleier jeg å markere det jeg vil ha farget med lasso (+alt) og deretter førmørke litt, og så justere farger med colour balance (under adjustment). Skal prøve din teknikk.

    SvarSlett
  4. Mulighetene i photoshop er nærmest uendelige. Ser også at det er flere måter å komme fram til de samme resultatene på. Tror teknikken din er vel så effektiv.

    SvarSlett