8. oktober 2010

«Bildebokskolen» 38 / Fra skisse til ferdig illustrasjon 7:
Papirkollasj

Summary in English: Picture Book Class #38: Making of an illustration for "Time says Tick Tock" ("Tikk takk, sier tiden", 2005), a children's picture book about a girl becoming aware of Time when getting a new watch, written by Gro Dahle and illustrated by Svein Nyhus. Step 1: Sketches and roughs: character design and page layout; Step 2: Original art work: making a collage of drawn, cut-out elements (pencils on coloured papers, bakground patterned with rubber stamps); Step 3: Finished book illustration. Portraits of the illustrator and author at the bottom.

Som i flere tidligere blogginnlegg, blant annet dette, viser jeg her hvordan jeg lager en bokillustrasjon fra skisse til ferdig trykt fargetegning. Eksempelillustrasjonen er denne gangen fra «Tikk takk, sier Tiden», en bildebok som Gro og jeg ga ut i 2005. Den handler om ei jente som får klokke av bestemor og plutselig blir kjent med Tiden, en skikkelse som alltid er der, forstyrrer og maser, men som jenta til sist blir venner med.

Som vanlig var manus, det vil si historien eller teksten, ferdig før jeg begynte å tegne. Jeg arbeida med illustrasjonene uten å bruke data.

1. Skisser og utkast

a. Tidlige skisser til figurer og litt utprøving av tegneteknikk.
b. Detaljert layoutforslag som viser plassering av teksten og en strekskisse av den planlagte tegningen. Dette er en viktig arbeidstegning som forlaget får se og kan kommentere før jeg begynner på fargeillustrasjonene.



2. Arbeid med originaltegningen

a. Mer nøyaktig traceskisse (overleggingstegning) som erstatter strekskissa i layoutforslaget. Motivet er det samme, men formene er strammere og komposisjonen, altså plasseringa av bildeelementene, er enklere og mer slående. Skissa er tegna med blyant. Detaljene i motivet blir kopiert over på farva papir ved hjelp av lysbord og blåpapir.
b. Figurene blir lagd av sammenlimte papirbiter i ulike farger. Jeg tegner streker og konturer med blyant og skjærer eller klipper ut bitene.



a. Jeg prøver ut hvor jeg skal plassere figurer og gjenstander på arket. Bakgrunnen er lagd med tall-stempler på lysegult papir og klokkefiguren er tegna på kalkérpapir. Jeg bruker en pappramme i riktig proporsjoner og med svart sytråd som markerer planlagt papirbrett i midten av boka.
b. Originalbildet som ferdig kollasj med alle bitene limt fast.



3. På trykk i boka

Den ferdige tegningen blir plassert som planlagt ifølge layoututkastet for boksidene. Bildet er beskåret i alle kanter.



Bonus: Eksklusive fotos av hovedpersonen, tegneren og forfatteren i 2005!



«Fra skisse til ferdig illustrasjon» - tidligere eksempler:
1. Papirkollasj (»Hvorfor de kongelige ikke har krone på hodet«)
2. Vannfarger og blyant («Moro-vers»)
3. Kollasj (»Hvorfor de kongelige ikke har krone på hodet«)
4. Blyant, viskelær og vannfarger («Hemmeligheten til fru Plomme»)
5. Blyant på kalkérpapir og digital fargelegging («Håret til mamma«)
6. Raske tusjtegninger og tidkrevende photoshop-arbeid («Sånt som er»)

Se også:
Lurt med bilderamme når en lager kollasj
Mer om illustrasjonene i «Tikk takk, sier Tiden»

4 kommentarer :

  1. Hei!
    Jeg blir helt slått i bakken av de vakre illustrasjonene dine. Denne boka er en av de beste fra dere, og jeg tror den har revolusjonert tidsoppfatningen til mange små barn.

    Det er, som alltid, utrolig spennende og inspirerende å se hvordan du jobber. Jeg synes det beviser en viktig ting; kvalitet tar tid og ingenting slår ekte godt handverk. Flere av elementene og effektene du får til for hånd hadde du kanskje raskere laga digitalt, men da ville du mista det særpreget som er så eksklusivt for din stil.

    Fortsett med å skape magi :-)

    SvarSlett
  2. Takk, kjære deg. Har vel ikke helt klart å bli venner med alle bildene i denne boka, men teksten og ideen er kjempefin.

    SvarSlett
  3. Ha, ha. I really like the man in the cape. He often visits here in Spain. Super work and blog.

    SvarSlett
  4. Thanks, Rosie!

    You can see more of the caped crusader (i.e. Time) in this blog post.

    Hope Time in Spain is nice to you :-)

    SvarSlett