3. juni 2013

Slinger i valsen – og nye tegninger inspirert av gamle

Summary in English: Simple greeting cards (without text) by Norwegian illustrator Svein Nyhus 2012; the drawings were made with brush pen, coloured pencils and acrylics as cut-out collages in a spontaneous style. The dancing children (1) were inspired by an earlier CD cover and profile characters, the unleashed dogs (2) by an illustration from picture book "Roy" (pencil on tracing paper with digital colouring, 2008).

Gratulasjonskort med slingrefigurer

Jeg har flere ganger skrevet om at jeg liker både kontrollert pirk og levende tilfeldighter i illustrasjoner. Her kommer noen små eksempler på det siste, i alle fall raske tegninger i nokså fri dressur. Bildene er samtidig eksempler på hvordan jeg hermer etter egne arbeider.

Eksempel 1

I 2012 lagde jeg enkle gratulasjonskort med slingrete barnefigurer. Jeg tegna motivene fort og røft med svart tusjpensel og grove fargeblyanter på blått kopipapir. Tegningene ble deretter skåret ut med kniv for å gjøre uttrykket både rufsete og presist. Figurene limte jeg opp på en bakgrunn av farga papir. Jeg lot det være åpne felt der jeg skreiv inn korte gratulasjonshilsner (som jeg har fjerna i kopiene her). Bildene under viser løse figurer og to ferdige kort.



De viltre barnefigurene ble direkte inspirert av figurer fra 2006 og 2009 i liknende strek og utklippsteknikk:



Eksempel 2

I fjor lagde jeg også et kort med hundemotiv i samme kollasjteknikk, det vil si med figurer som jeg tegna med tusj og fargeblyanter på farga papir, og som jeg klipte ut og limte opp etterpå. I tillegg brukte jeg akrylmaling for å dempe og nyansere. Bildene under viser skisser og biter under arbeid og det ferdige kortet.



De løpske hundene er henta fra en illustrasjon fra bildeboka «Roy» fra 2008, tegna med blyant på kalkérpapir og fargelagt digitalt:



Se også:
Sommermotiv 1996 inspirert av sommermotiv 1988
Fotballtegninger inspirert av hverandre
Kortmotiv inspirert av siste illustrasjon i «Snill»

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar