30. oktober 2013

Bildebokskolen 71:
Mens vi venter på «Hva sier reven?» – litt om å tegne fritt

Summary in English: Picture Book Class #71: While waiting for "Hva sier reven?" ("What Does the Fox Say?"), a Norwegian picture book based on Ylvis' YouTube hitSvein Nyhus shows some of his earlier illustrations with foxes; the oldest drawing here, from 1995, (picture #2) was made with ball point pen and water colours; the newer ones were made with pencils as paper collages (#1 and #3), with brush and ink coloured in Photoshop (#4) and by using a graphic tablet (#5). While the oldest illustration here was made in a main stream style, the others have a much braver design; the illustrator tried to make funnier and more personal trickster foxes by drawing incorrectly without checking references. Pictures #1 and 3 inspired the design of the cover fox on "Hva sier reven?". The book will be released in Norway on November 14, 2013.

Reveboka som bygger på den populære Ylvis-videoen, kommer 14. november. Mens jeg venter, kan jeg kommentere rever jeg har tegna før, og gi nye tegnetips i «Bildebokskolen».

1. For eksempel er den kul-teite reven på forsida direkte inspirert av en dyrefigur jeg foreslo i 2007 til en bok som aldri ble gitt ut. For øvrig sjekka jeg ingen revebilder som grunnlag for illustrasjonene til Ylvis-boka. Jeg ville isteden jobbe fort og fritt og lage rare rever som stod i stil med leken i låta.

Prøvetegning 2007
Heldigital forsidetegning 2013



Fra «Sesam Stasjon ABC» 1995
2. Reven i «Sesam Stasjon ABC» fra 1995 er en oppskriftstegning utført med tynn kulepenn og vannfarger. Anatomien her er riktigere enn i revefigurene jeg har lagd siden, men den angivelig barne- og salgsvennlige massemarkedstilen er frustrerende kjedelig. Ja, jeg klarte ikke å gjøre overkontrollert edutainment spennende.

Samme Sesam Stasjon-rev ser du i det øverste skogbildet her.

Prøvetegning 2007
3. Jeg ble mye mer fornøyd med reven i «Esops fabler» fra 2007. Når munnen sitter feil (nei, forresten, det finnes ingen feil i kunsten), blir dyret mer personlig og passe dumlurt. Tegneteknikken er grov blyantstrek på farga papir som er klipt ut og limt opp som kollasj. Dette er en mye modigere tegning enn den likegyldige Sesam Stasjon-stilen. Fargebruken er også befriende rampete.

Fra «Sånt som er» 2010
4. En sympatisk rufsete rev kom med på plansjen «Sånt som kan bli farlig» i bildeboka «Sånt som er» i 2010. Teknikken er svart tusjpensel fargelagt ved hjelp av Photoshop.

Denne tusjreven ble forresten kopiert inn i siste liten i den amerikanske utgaven av reveboka - og i de redigerte digitaltrykkene jeg lagde etterpå (se på venstre side i illustrasjonen med hesten).

Fra «Lars danser» 2011
5. I småbarnsboka «Lars danser» fra 2011 har jeg tegna en barnslig enkel rev. Teknikken er utklipte papirfigurer som er fargelagt og plassert i Photoshop. (Og jo, de keitete bakbeina irriterer meg fortsatt.)

Facebook-bilde med biter fra «Hva sier reven?» 2013
6. Dette facebook-bildet er satt sammen av digitale kollasjbiter fra «Hva sier reven?», blant annet trær, bregne og kvist fra forsida og rev fra tittelsida. Enkelhet og stram komposisjon gjør uttrykket mer slående og intenst. Alle elementene i bokillustrasjonene, bortsett fra tusjhimmelen her og noen bakgrunnsstrukturer, er tegna direkte på en tegneskjerm.

Et dyr og et landskap som er stilisert på samme måte, ser du i tegning nummer to her.

Bonus: Under det konsentrerte og altoppslukende tegnearbeidet til reveboka jeg inspirerende revesnuter både her og der i ting rundt meg, for eksempel i stråmønsteret i en gardin, i en klesbylt på senga og ikke minst i en utgnagd middagsrest.



Se også:
Flere gamle dyretegninger
Flere inspirerende tilfeldigheter
Revetegninger på utstilling 2013

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar