17. september 2014

Ny bildebok av Gro Dahle og Svein Nyhus i oktober:
Digitale tegninger i «Akvarium»

Summary in English: Gro Dahle's and Svein Nyhus' new children's picture book "Aquarium" ("Akvarium" in Norwegian) will be out in October. All illustrations are rendered digitally. The book is about a girl whose mother is a fish.

I oktober 2014 kommer «Akvarium», ei bildebok som Gro Dahle har skrevet teksten til og jeg har illustrert. Den handler om Moa og mora hennes som er en fisk. Den må Moa passe godt på.

Bildene er tegna i typisk sveinnyhusk pirkestil med tette, konstruerte tablåer, overdrevne kontraster, småskeive former, rare skygger, symbolske detaljer, runde dokkehoder, marmorerte bakgrunner og grått, blått og brunt. Men istedenfor å bruke blyant, som har vært tegneredskap i flere bøker før, forsøkte jeg denne gangen å jobbe videre med heldigital kollasj.

Alle illustrasjonsbitene er tegna på en
tegneskjerm. Teknikkvarianten etterlikner
papirkollasj (som er fargelagt digitalt).
Dette illustrasjonsoppdraget blei et tegneteknisk eksperiment som tok mye, mye lenger tid enn planlagt. Alle elementene i bildene blei tegna på et tegnebrett med skjerm (Cintiq) som løse biter på egne lag i Photoshop. Jeg brukte penseletterlikninger («brushes») og innstillinger med dekkende farge som skjulte de første strekene. Penslene hadde ulike strukturer, farger og strekbredder. Og jeg bytta og bytta hele tida og prøvde meg fram for å få det omtrent som jeg ville.

Denne utprøvende prosessen blei i perioder fullstendig utmattende, og jeg rakk verken leveringsfristen eller den siste finpussen. Jeg ville for mye på én gang, både skjære skarpt, male mykt og risse sprøtt, tegne med og uten tynne streker, gjøre det overkontrollert og løssluppent, flatt og dypt, tøysete og alvorlig – og skape en særegen akvarietydelighet.

Jeg skulle selvfølgelig ha snudd i tide og valgt en annen metode. Bildene blei for dataglatte, upersonlige og overarbeida. Komposisjonene blei likegyldige, figurene klisjeprega. Men jeg er samtidig glad for å ha gjennomført, tross alt, og fornøyd med flere detaljer. I ettertid, når slitet kommer på avstand, innser jeg også at arbeidet har gitt interessant erfaring. Uansett er teksten god. Enkel og sterk som alltid når Gro skriver. Da kan ikke boka bli helt umulig.



Forrige bok Gro og jeg lagde sammen, var «God natt, natt» i 2009. I mellomtida har dattera vår Kaia illustrert tre av barnebøkene hennes: «Håpe, sa gåsa» (2011), «Jeg kunne spise en ku» (2012) og «Krigen» (2013). De er fine.

Se også
Flere tegninger fra «Akvarium» og mer om teknikken
En annen bok med mørklugga dokkejente i rom med løse dørkarmer og urolige bakgrunner
En liten bok illustrert på tegneskjerm – og en stor
...og
Intervju om arbeidsmotstand – og inspirasjon
og
Bokanmeldelser av «Akvarium 2014 og 2015

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar