28. april 2015

Digital illustrasjon:
Tidkrevende tegnelek

Summary in english: A cover illustration by Svein Nyhus for a Norwegian literature magazine focusing on Nietzsche's life and works. The drawing was made digitally on a graphic tablet with a screen (Cintiq). Single characters were cut out by using the lasso tool in Photoshop.

I januar tegna jeg en karikatur av Nietzsche til litteraturtidsskriftet Vinduet. Redaktøren ville ha et barnebokaktig forsideportrett der det «skjedde noe i barten». Gøy. Jeg googla rundt etter stikkord og konstruerte en profil av halvmorsomme figurer. Oppdraget ble et eksperiment jeg brukte flere dager på.

For å ufarliggjøre forfatterfilosofen og lokke lesere, prøvde jeg å gjøre motivet avansert og enkelt på én gang. For øvrig skulle blandinga av virvar og presisjon gjenspeile den sære dikterpersonligheten og opptattheten av ideer og menneskesinn.

«Nietzsche», forsidemotiv tegnemalt direkte i Photoshop på en tegneskjerm. © Svein Nyhus



Det er mange kvaliteter og virkninger i kunsten, men alle uttrykk bør ha noe eget. Også en illustrasjon må skille seg ut i mengden. Et omslagsbilde må dessuten være tydelig på avstand, som et blikkfang og en salgsplakat. Derfor prøvde jeg på det. Å vekke og berøre med særpreg. Det ble pent og pyntelig, men også passe pussig.

Tegneteknikken trinn for trinn


NB! En kan lage illustrasjoner ved hjelp av datautstyr på mange, mange måter. Her viser jeg bare min vri.

Jeg oppretta en Photoshop-fil på størrelse med et A3-ark i 400 dpi. Så tegna jeg alt på en tegneskjerm. Den ferdige datategningen ble trykt på en flate som var mindre enn A4.

1. Idéutkast.



2. Detaljert strek-
skisse med
forklaringer.

3. Original under
arbeid. Jeg tegna i
grått direkte i
Photoshop.
4. Ferdig digital-
tegning.


5. Masker for valører og
farger. Tekster på eget
lag.

6. Ny fargeversjon
tilpassa svart bak-
grunn etter ønske
fra designeren.


Høyoppløst detalj som viser de kornete Photoshop-
penslene jeg bruker. © Svein Nyhus



Utsnitt

Jeg skar ut enkeltfigurene fra hovedtegningen for å gi designeren småillustrasjoner til å pynte og poengtere med inne i bladet. Å skjære eller klippe med lassoverktøyet gir sleng og sylskarpe kutt, en fin kontrast til grove strøk.

Jeg klipte ut figurene med lassoverktøyet i Photoshop
for å lage illustrasjoner til inne i bladet.
© Svein Nyhus
© Svein Nyhus




De skeive formene og kornete brushene skulle gjøre uttrykket levende og personlig, men det blei litt sterilt likevel. Digital teknikk gir mange muligheter og god kontroll, men tradisjonelle metoder med motstand i materialene gir nok større variasjon og finere nyanser. Javel. Så får jeg sleive mer neste gang, legge inn litt rusk og lage tydeligere spor av liv og virkelig virkelighet.

Ferdig tidsskrift

Formgiveren og redaktøren ville til sist ha motivet i rødt på svart. Greit nok, selv om portrettet opprinnelig blei tegna såpass mørkt for å stå tydelig på lys bakgrunn.



Se også:
Myldreillustrasjoner i digitalteknikk 2014
Annen karikatur i samme teknikk 2015

Hekle-Moa fra «Akvarium» får tvilling!

Summary in English: A crocheted version of the main character from "Aquarium" ("Akvarium", 2014), a picture book by Gro Dahle and Svein Nyhus, has got a twin sister!

I mars hekla maritparit (Marit K. Skjong) en dokkeversjon av Moa, hovedpersonen i bildeboka «Akvarium» av Gro Dahle og Svein Nyhus. Nå, en måned seinere, har Hekle-Moa fått en tvilling! Noe for To menn og en tavle? Ei tvillingdokke på hver – eller to til han pene og null til han andre?



Se også:
Den første hekledokka
En rørende historie
Alle blogginnlegg om «Akvarium»

20. april 2015

God vår!

Summary in English: The Norwegian illustrators Egil and Svein Nyhus continue touring Sogn og Fjordane with their drawing show for children. Egil (to the left) works mainly as a caricaturist and cartoonist, Svein as a book illustrator.

Også i 2015 dreg To menn omkring i Sogn og Fjordane med skuleframsyningane sine. Bileta her er frå fyrste turnédagen då brørne fann dekorerte tavler både ute og inne. Mellom himmel og jord var det sumarvarme og nysnø. Det lovar godt.




Då teiknarane stakk nasetippen bortom Lovatnet den andre reiseveka, skein sola dér òg.



Solstrålane kraup til og med inn i Honndalshallen der to menn med eitt vart tre! Så takk for fint vêr!



Fleire rapportar frå Sogn og Fjordane:
Støttennar 2013
Stad med artistnamn 2013
Trillingar 2014
Egg og ananasar 2014
Mjølk og badeenglar 2014

Sjå òg:
Teikneframsyninga «To menn og ei tavle»

7. april 2015

Flid

Summary in English: A decorative caricature of a Norwegian Air Force officer drawn by Svein Nyhus as a personal farewell gift. The drawing was made in Photoshop on a Cintiq, with paint style brushes and simple colouring. The image was finally printed as a giclee in A2 size. The first sketch was made by the customer. The process towards the final art work took a few days of testing, but the finished illustration clearly shows that spending time often will make the result more appealing.

Karikaturtegningen under følger en oppskrift jeg har brukt i tulleportretter før. Formene er fortegna slik jeg liker, og det er et mylder av visualiserte stikkord. Komposisjonen er en lek med tydelige detaljer pent oppstilt på A3-formatet, sammenpressa og nesten uten overlapping. Men denne gangen er teknikken heldigital: Alt er tegnemalt, klipt ut, plassert og fargelagt direkte i Photoshop ved hjelp av en Cintiq (tegneskjerm med digital penn).

NB! En kan lage illustrasjoner ved hjelp av datautstyr på mange, mange måter. Her viser jeg bare min vri.

Motivet ble bestemt av kunden. Dette er en personlig avskjedsgave, både høytidelig og uhøytidelig, der jeg har henta inspirasjon fra Luftforsvarets emblem og farger.

Hele arbeidet fra først til sist tok nok bortimot tre arbeidsdager. Jeg måtte finne underlagsfotografier og posisjonere detaljene i en nøyaktig konstruert strekskisse basert på oppdragsgiverens ønsker og utkast. Deretter brukte jeg flere timer på å reintegne motivet, jeg gikk til og fra og kjærtegna bitene mange ganger i en litt tungvint digitalteknikk. Til slutt printa jeg ut bildet som et kunsttrykk i A2-størrelse. Jobben var ikke så vanskelig, men tok altså uvanlig lang tid. Heldigvis orker jeg å prøve meg fram til jeg er fornøyd. Og jeg hadde råd og anledning til å pusle med dette uten å se på klokka.

Ja, flid og utholdenhet kan skape et forseggjort uttrykk som virker imponerende i seg sjøl. Dessuten er tæl, det vil si viljen og evnen til å stå på og gjennomføre noe, det viktigste i nesten alle typer arbeid. Det kan være en trøst for dem som syns de jobber for sakte og ting går for treigt. Så ikke gi opp.



Alle teknikker og arbeidsmåter har selvsagt sine egne særtrekk og fordeler. Grundighet og digital kontroll kan gi et gjennomarbeida og tilsynelatende feilfritt resultat som her. Raskere og anloge metoder gir andre effekter, friskere og djervere kanskje, med et mer luftig, levende og spontant uttrykk der en ser tydeligere spor av menneske og materialer. Ok. Så får jeg teste noe sånt neste gang.

Se også:
• Karikaturer i blyant og Photoshop 2009, 2010, 2011, 2012 og 2013
Forseggjort portrett i samme digitalteknikk 2015

2. april 2015

«Pappa!» som animasjonsfilm

Summary in English: 3D animation company Gimpville in Oslo will make a test for an animated short of "Daddy!" (original Norwegian title "Pappa!"), a picture book by Svein Nyhus published in 1998. Gimpville's sketch is made in Photoshop by Simon Dahle Nyhus (the illustrator's son); original book illustrations are made with pencil and eraser on water colour.

Da 3D-designerne i Gimpville nylig fikk penger til et forprosjekt for å filmatisere «Pappa!», lagde illustratøren deres skissa du ser nedenfor. På grunn av familiære forhold blir denne tegningen, særlig tittelen med utropstegn, ganske meta.



Under viser jeg noen av illustrasjonene i bildeboka fra 1998. Tegneteknikken er blyant og viskelær på vannfarger.

«Jeg lurer på hva jeg hadde fått av pappa?»
Fra «Pappa!» (signert trykk i A2 kr 2000)
«Pappa har selvfølgelig bil»
Fra «Pappa!» (signert trykk i A2 kr 2000)
«Jeg lurer på hva pappa hadde sagt»
Fra «Pappa!» (signert trykk i A2 kr 2000)
«Jeg skulle i hvert fall ønske at pappa hadde sett»
Fra «Pappa!» (signert trykk i A2 kr 2000)
«Hvis pappa hadde vært her nå, hadde han løfta meg»
Fra «Pappa!» (signert trykk i A2 kr 2000)


Se også: 
Filmatisering av «Sinna Mann» 2009