27. mars 2016

Bildebokskolen 82:
Seminar om «tegneseriens og bildebokas dramaturgi»

Summary in English: Picture Book class #82: Svein Nyhus' sketches and notes from a seminar on "The dramaturgy in picture books and graphic novels" in Oslo 2015. Among the speakers was Belgian artist Dominique Goblet ('The publisher said my work was good and well done, but not emotional. I had to start all over again.')

1a. Liv Gulbrandsen og Eivor Vindenes ønsker velkommen.
Inga Sætre intervjuer Dominique Goblet om «tegneseriens
sjangeroverskridende potensial».
23. november 2015 arrangerte Leser søker bok stort seminar om «tegneseriens og bildebokas dramaturgi». Her viser jeg notatene mine fra den dagen.

Stikkordene og skissene er huskelapper til meg sjøl. De er dessuten sysselsetting for fingrene når kroppen ellers må sitte stille. Drodlinga er nok også en måte å holde på oppmerksomheten og konsentrere seg om det som blir sagt og vist. Uansett var det mye klokt å høre og en uvanlig inspirerende dag. Så tusen takk for den!

Hvis noen synes portrettene ikke likner, må jeg skylde på tusjene. Det var i hvert fall nødvendig å rydde litt i tegningene i Photoshop etterpå. Ja, det er merkelig hvordan tegneutstyret, og resten av verden, nesten aldri gjør som jeg vil.

(Alvorlig talt: Dette er skriblerier jeg ikke planla å vise til noen. Når jeg drodler, tegner jeg uten andre ambisjoner enn å ha det hyggelig der og da. Jeg noterer sånt jeg synes er småviktig i øyeblikket, koser meg med pennen på papiret og lar streken flyte uten å bry meg om resultatet. Da oppstår en behagelig prestasjonsfri sone der portrettlikhet ikke er viktig. Tvertimot er det mye gøyere å få til en tegning som jeg sjøl liker og har sin egen verdi, enn å lage flinke, dokumentariske portretter som likner.)

1b. «Tegneseriens sjangeroverskridende potensial»:
Dominique Goblet forteller om «Den som later
som lyver» og andre prosjekter.
2a. «Tegneseriens og bildebokas dramaturgi»: Flu Hartberg
samtaler med Anneli Furmark, Mari K. Johnsen og
Jens K. Styve.

2b. «Tegneseriens og bildebokas dramaturgi»: Flu Hartberg
samtaler med Anneli Furmark, Mari K. Johnsen og
Jens K. Styve.
2c. «Tegneseriens og bildebokas dramaturgi»: Flu Hartberg
samtaler med Anneli Furmark, Mari K. Johnsen og
Jens K. Styve

3. «Leser søker bok»: Eivor Vindenes forteller om fordelene
ved tilrettelegging og hjelp foreningen gir.
4. «Mangainspirerte streker»: Hans Ivar Stordal intervjuer
Sigbjørn Lilleeng om «Apefjes».

5a. «Muligheter og begrensninger i tilrettelagt litteratur»:
Lene Ask intervjuer Veronica Salinas og Anna Fiske.
5b. Veronica Salinas og Anna Fiske forteller om
«muligheter og begrensninger i tilrettelagt litteratur».


Se også:
Seminar om «Bildebøker for voksne»

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar