15. november 2013

Bildebokskolen 72 (digital tegneteknikk):
Å etterlikne blyant og papirkollasj på en tegneskjerm

Summary in English: Picture Book Class #72: Norwegian illustrator Svein Nyhus explains how he made the drawings for his fifth picture book about "Lars" (2013): Nyhus used a Cintiq, a graphic tablet with a screen, to imitate a pencil and collage technique with colouring in Photoshop; a. storyboard, b. Cintiq, c. finished cover; 1. thumbnail in pencil, 2. enlarging in Photoshop, 3. line sketches, finished drawing and Photoshop brushes, 4. merging line art and grey layer, 5. cutting using lasso tool, 6. coloring (brush set to soft light), 7. positioning elements, 8. finished digital art work. This method was also used for all illustrations in "What Does the Fox Say?" (2013).

Her kommer nye tegnetips i «Bildebokskolen». Denne gangen forklarer jeg hvordan jeg etterlikner en tradisjonell blyantteknikk ved hjelp av en tegneskjerm og Photoshop. Gjennomgangen er dessverre veldig detaljert. Så den forvirrer kanskje mer enn den oppklarer. Blogginnlegget kan likevel gi ideer som andre kan leke med videre.

Det er nesten uendelig mange måter å lage bilder i et dataprogram! Løsninga jeg viser her, er ikke perfekt. Den er bare et personlig, nokså tungvint forsøk på å herme etter en analog kollasjteknikk jeg har brukt før. Eksemplene er henta fra den vesle bildeboka «Lars er stor», bok nummer fem i småbarnsserien om Lars. Den kom i november 2013.


a.-c. Arbeidsmetoden

a. Sideoversikt/storyboard for «Lars er stor»
a. Sideoversikt tegna med vanlig blyant

Aller først bestemte jeg innhold og manus i boka. Deretter tegna jeg tekstene og små motivskisser inn i en storyboard. Her brukte jeg en grå HB-blyant og lagde tegninger som jeg leste inn i skanneren og siden ordna i Photoshop (et dyrt, men proft dataprogram for å lage og forandre bilder).

b. Tegning på Cintiq
(tegneskjerm foran, dataskjerm bak)
b. Fargeoriginaler tegna med tegneskjerm

Da jeg begynte på originalene til bokillustrasjonene, tok jeg i bruk en Cintiq, et digitalt tegnebrett med trykkfølsom dataskjerm og trådløs penn. Tegneskjermen er veldig dyr, men nyttig for profesjonelle illustratører som likevel bearbeider bildene sine digitalt. Jeg slipper å skanne inn originaler, og variasjonsmulighetene er veldig store, men jeg mister den rike ektheten i blyant på papir. Jeg får heller ingen håndfast original i form av en enestående papirtegning. Dessuten krever teknikken trening før en finner ut av ting.

Jeg rigger opp tegneskjermen foran hovedskjermen min. Denne gangen forsøkte jeg å jobbe ute i sommersola, men måtte gå inn for å se skjermbildet bedre (selv om jeg dekte til med pappeske og teppe).

c. Ferdig bokomslag (alt er tegna digitalt)
c. Digital etterlikning av blyant og papirkollasj

Det ferdige bokomslaget er tegna helt uten blyant og papir. Stilen og den heldigitale tegneteknikken likner veldig på den analoge teknikken (blyant på papir) fra de foregående Lars-bøkene. Cintiq-ekseperimentet var altså ganske vellykka, selv om streken ble litt mattere og kjedeligere.


1.-8. Den heldigitale blyant- og kollasjteknikken i detalj

1.-2. Negleskisse fra sideoversikt og forstørra kopi i
Photoshop
1. Jeg tegna en liten negleskisse med vanlig blyant på papir og skanna den inn i Photoshop.

2. jeg forstørra den grove miniskissa til full bokstørrelse.


3. Skisser fram til ferdig strektegning i Photoshop
3. Jeg skisserte videre og tegna strekoriginalene på tegneskjermen med en blyantetterlikning i Photoshop.

Jeg valgte blyantliknende «brush» (penselverktøyet) og nøytral, svart farge. Jeg begynte med å tegne en ny skisse på et eget lag («layer») i Photoshop. Jeg dempa dette streklaget, oppretta et nytt lag og tegna nye forsøk oppå til jeg ble fornøyd.


Lagra «pensler» i Photoshop
(«new tool preset») og vindu
for å endre penselegenskaper
(«brush panel»)
Photoshop-brush-er som etterlikner blyantstreker

Det gjelder å finne en blyant-etterlikning i penselverktøyet i Photoshop som passer. Etter langvarig prøving og feiling (se noen penseltester i bildene under) fant jeg fram til en grov blyant-strek, en tynnere variant og en utgnidd for å etterlikne det analoge forbildet i de andre Lars-bøkene.

Det er vanskelig å finne Photoshop-pensler eller -blyanter som har de strukturene og egenskapene jeg ønsker. Nettet tilbyr riktignok mange gratisvarianter, og bildeprogrammet har noen ganske ok penselmuligheter, men jeg måtte forandre de jeg omsider valgte, i «brush panel». Der kan jeg endre mønstre, strekformer, størrelser, vinkler, trykkfølsomhet og så videre. Verktøy med innstillinger jeg bruker ofte, lagrer jeg som «new tool preset» for å finne dem lettere.

Pensler i Photoshop:
utprøving av ferdigkjøpte varianter
Pensler i Photoshop («brushes»):
utprøving av ulike varianter



4.-5. Strektegning får grå bakgrunn og «klippes ut» i
Photoshop
4. Jeg kombinerte den digitale streken med en grå papirbakgrunn.

Da strektegningen på skjermen var ferdig, skanna jeg inn et grått papirark med litt mer struktur enn en jevn dataflate. Jeg «smelta sammen» streklaget med den grå flata («merge layers»).

5. Jeg «skar ut» figurene og formene.

Jeg brukte lassoverktøyet (og litt viskelæret) for å skjære eller klippe ut en «løs» figur uten bakgrunn. Den rufsete blyantstreken kombinert med en presis «skjærekant» gir et spenn i uttrykket som jeg liker.


6. Grå figur blir fargelagt i Photoshop
6. Jeg fargela det grå digitalt.

Jeg fargela den grå eller svart-hvite tegningen med en enkel, brei Photoshop-pensel stilt inn i moduset «soft light» og med farger fra en palett jeg hadde definert på forhånd. Det fins i tillegg andre innstillinger for å oppnå andre visuelle effekter. Her prøvde jeg å etterlikne stilen og teknikken jeg har brukt i bøkene før.


7. Bildelementene blir plassert i illustrasjonen i Photoshop
7. Jeg skalerte de ferdige figurene og satte dem på riktig plass i bildet.

Når alle biter var tegna, «klipt ut» og fargelagt, justerte jeg størrelsene og plasserte dem på boksidene sånn jeg hadde planlagt. Hvert bildeelement er på sitt eget lag i Photoshop. Det kan bli en litt rotete Photosop-fil, så det kan være lurt å merke alle bitene med navn og gruppere dem i mapper.


8. Ferdig oppslag (dobbeltside) i «Lars er stor»
8. Ferdig illustrasjon i boka

Alle bildeelementene i boka er tegna med den digitale pennen på tegneskjermen og passende Photoshop-brush-er direkte i tegneprogrammet. Det fins altså ingen papiroriginaler til disse bokillustrasjonene (bortsett fra mønsteret i steinen som jeg skanna inn fra et ark med malingstruktur).


Oppsummert

Det er mange, mange måter å tegne i Photoshop på, og alle finner sine egne vrier. Bildene her viser bare min metode i dette spesielle oppdraget. Ja, dette blogginnlegget er egentlig bare en samling huskelapper til meg sjøl.

Heldigital blyant- og kollasjteknikk
Prinsippskisse med annet motiveksempel


Selv om jeg sjelden gjentar nøyaktig samme tegneteknikk i to bøker, brukte jeg denne digitalteknikken også i «Hva sier reven?». Den illustrerte jeg heldigitalt på Cintiq-en like etter at jeg var ferdig med «Lars er stor».

Se også
Eldre forsøk med tegneskjermen til «My Favorite War» (2013)
Nyere forsøk med tegneskjermen til «Hva sier reven?» (2013)
Nyere forsøk med tegneskjermen til «Akvarium» (2014)
og
Samme uttykk tegna på papir i «Lars danser» (2011)
Samme uttykk tegna på papir i «Lars er ikke» (2012)

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar