7. desember 2013

«Bildebokskolen» 73 / Fra skisse til ferdig bokillustrasjon:
Tegninger fra «Hva sier reven?»

Summary in English: Picture Book Class #72: Art work from "What Does the Fox Say?" (Norwegian original title "Hva sier reven?"), a children's picture book based on Ylvis's YouTube hit. The book presents the lyrics from "The Fox" and independent illustrations by Svein Nyhus; big drawings with playful characters in a stylish design, all rendered digitally. This blog post reveals sketches and the finished illustration for the text lines "The secret of the fox/ancient mystery/somewhere deep in the woods". The book will be released in North America and UK on 10th December 2013.

Tittelside
Bildeboka «Hva sier reven?», som bygger på Ylvis' YouTube-hit «The Fox», kommer ut i USA og Canada nå like før jul. I denne lille leksjonen i «Bildeboksksolen» presenterer jeg bakgrunnsarbeidet til en av tegningene mine i boka. Tegneprosessen var uvanlig konsentrert med intenst overtidsarbeid i en periode med skolebesøk. Alle bildene ble tegna på en datamaskin.

Det første bildet er tittelsida i boka. Den er dekorert med teitkule rever som viser hva leserne har i vente.



1. Musikkvideo (manus til biledbok)
1. Utgangspunktet: Ylvis' musikkvideoparodi «The Fox».

Jeg ville være like tekkelig rampete som komikerduoen Ylvis og bestemte meg for å lage en uavhengig bildebokversjon inspirert av den lekne filmen, men med nye figurer og en selvstendig historie i bildene.

Bildeeksemplene i dette blogginnlegget viser arbeidet med illustrasjonen til verset «The secret of the fox/ancient mystery/somewhere deep in the woods».


2. Sideoversikt (32 siders bok)
2. Sideoversikt (layoutplan og storyboard) over alle oppslag i boka.

Opprinnelig manus var sangteksten skrevet av Christian Løchstøer, Bård og Vegard Ylvisåker. Og illustrasjonene er fritt basert på den uhøytidelige musikkvideoen.

Tegnearbeidet begynte ei kort uke etter at videoen ble sluppet i september, og boka skulle være ute i god tid før jul. Jeg hadde dermed uvanlig kort tid og måtte tenke og tegne enkelt. Planen var å presentere viltre motiver i en ryddig innpakning.

Jeg fordelte sangteksten over tolv oppslag (dobbeltsider) og valgte en stram layout med tekstene på venstre side og illustrasjonene på høyre. Sideformatet skulle være stort og gavmildt. Jeg ville at bildene skulle likne på plakater med iøynefallende komposisjoner og begrensa fargepalett. Fordi det var umulig å produsere ei bok like fort som alle imponerende revetegninger poppa opp på nettet, forsøkte jeg å lage noe forseggjort som det skulle være «verdt å vente på».


3. Idéskisser
3. Enkle idéskisser til ett av oppslagene i boka.

Figurene i de første utkastene er tegna med tynn kulepennstrek. Jeg liker det spontane og samtidige presise uttrykket i denne tegnemåten. Ja, kanskje jeg kan bruke teknikken i et oppdrag seinere?


4. Skissering (og til sist reintegning) på Cintiq
4. Grovskissering av illustrasjonen på boksidene.

NB! En kan lage illustrasjoner ved hjelp av datautstyr på mange, mange måter. Her viser jeg bare min vri. Den passer slett ikke til alt.

Jeg tegna alle bokillustrasjonene direkte i Photoshop ved hjelp av en tegneskjerm. På hovedskjermen hadde jeg gamle illustrasjoner som visuell inspirasjon og prøvetegninger med teknikken og fargene jeg hadde valgt denne gang.



5. Hovedskisse
5. Detaljert «trace-skisse» (overleggingsskisse).

Dette er et strekutkast der jeg har bestemt endelig motiv og plassert bildeelementene og teksten nøyaktig på sidene.


6. Detaljskisser av rotvelte (ikke brukt)
6. jeg lager alltid mange skisser og forsøk. Jeg planla for eksempel å tegne ei spennende rotvelte for å variere motivene av den stiliserte granskogen.

Jeg prøvde også å forme røttene etter navna til barna mine som en hemmelig hilsen til dem. Etter noen timers arbeid innså jeg imidlertid at virvaret av streker ble et fremmedelement som forstyrra helheten, og jeg droppa rotet.


7. Detaljskisser av figur
7. Her er utkast til en oldegyptisk sjakalgud som skulle representere reven som «eldgammelt mysterium».

Figuren er fargelagt i todelt mi-parti, et gotisk motefenomen som jeg syntes kunne passe til et kult og klovnete party som i videoen og boka. Staven og snuta danner dessuten en F, en forkortelse for «fox», en hilsen til dem som liker å tolke detaljer og finne hemmelige budskap i bildene.


8. Ferdig bokillustrasjon
8. Ferdig illustrasjon i boka.

Jeg forsøkte å gi boka en tydelig visuell egenart og lage enkle bilder som skulle virke innholdsrike og stimulere leserens fantasi, være barnevennlige og ungdommelige, og helst like energiske, overraskende og musikalske som videoen.

I ettertid er jeg mest glad for at jeg rakk å bli ferdig (fra første strek til jeg stod med boka i handa, tok det akkurat to måneder). Jeg er også glad for at jeg turte å tegne flere forskjellige, skikkelig rare rever, ikke bare én, søt hovedperson.

Se også
Svein tegner rev i granskog for tjue år siden
Kjøp digitaltrykk av revetegningene
Bokanmeldelse
Amerikansk tekstlayout
og flere illustrasjoner tegna på tegneskjerm
Skisser til «My Favorite War» (2013)
«Lars er stor» (2013)
«Akvarium» (2014)
Logoillustrasjon (2015)

2 kommentarer :

  1. Hei Svein! Utrolig raust av deg å dele hele prosessen med oss! Veldig lærerikt og spennende!

    SvarSlett