30. august 2013

Digital fargelegging nok en gang – og utskrift som original

Summary in English: A new caricature portrait made by illustrator Svein Nyhus in his cartoony editorial style with twisted shapes, decorative elements, symbolic details and a rough pencil technique; a detailed sketch was enlarged and traced with a thick HB pencil onto tracing paper in A3 size (1a), then scanned (1b) and coloured digitally in Photoshop using a color layer on top and additional grey tones (2). The finished art work was not published but printed as a giclee on A2 sized paper (3) and handed over to the model as a unique farewell gift.

Digitalt fargelagt blyanttegning skrevet ut som original i stor størrelse
Blyanttegning fargelagt digitalt og printa ut på
A2-papir
Stilen, detaljene og teknikken i dette karikaturportrettet har jeg brukt i mange avistegninger for Tønsbergs Blad tidligere.

Ja, jeg koser meg med å drive innavl på egne særheter, herme etter meg sjøl og gjenta gamle grep; her har jeg som vanlig lekt med et kontrollert og dekorativt virvar av oppstilte, forenkla figurer, med visuelle symboler og tørre vitser, Slottsfjellstårn og tekstbånd, jeg har lagt over ei skisse og tegna av fordreide, kantete former og tegneseriedetaljer med tynn, skitten blyantstrek på kalkérpapir («matpapir»), deretter fargelagt gråtonene digitalt i forklarende brunt og blått («varmt og kaldt») og pusla og pirka i over tjue timer.

Denne gangen ble imidlertid tegningen ikke trykt i avisa, men printa ut som en kopi i overstørrelse. Bildet ble til sist overrakt som en enkeltstående «original» og avskjedsgave til modellen; motivet viser en avtroppende avisredaktør som har inspirert til lokal gravejournalistikk med søkelys på kristen og politisk bisniss og andre skjeletter i skapet.

Bildene under viser noen trinn i tegnearbeidet.



1. Skisser og blyantoriginal

a. Grove traceskisser i A4-størrelse for å bestemme motiv og plasseringer – og blyantoriginal i A3-størrelse: Jeg forstørrer den beste grovskissa på kopimaskinen, legger kopien på lysbordet med et nytt ark over (gjennomsiktig kalkérpapir og dempende hvitt bakgrunnspapir) og tegner av strekene med tjukk HB-blyant og viskelær til en ferdig original.
b. Ferdig blyanttegning som er innskanna i RGB og 400 dpi og deretter retusjert i Photoshop: Jeg fjerner all farge (ved hjelp av image > adjustments > desaturate), renser bort rusk (med spot healing brush tool, clone stamp tool og litt eraser tool) og forsterker kontraster (image > adjustments > levels og siden med dodge tool og burn tool).

1a. Skisser i A4 forstørres til A3 og tegnes av på
gjennomsiktig kalkérpapir
1b. Ferdig blyanttegning i
A3-størrelse



2. Digital fargelegging og ferdig tegning

Det er selvsagt mange, mange måter å fargelegge digitale bilder på! En kan for eksempel gi farger til grå blyantstrek. Her viser jeg en annen kombinasjonsmulighet som jeg har brukt før.

Jeg har blyanttegningen på sitt eget hovedlag, men lager to nye som jeg legger over og under dette. På det nederste laget tegner jeg inn ekstra gråtoner, i midten er hovedlaget med strektegningen (satt til multiply slik at tegningen blir gjennomsiktig) og øverst et fargelag (innstilt som color slik at alt annet enn hvitt i tegningen tar fargene fra dette laget).

Jeg får god kontroll, men bruker veldig lang tid å tegne opp alle grå og fargelagte felt nøyaktig i forhold til det detaljerte strekmotivet.

a. Første bilde viser de tre enkeltlagene i Photoshop og lagene vist sammen (de ligger over hverandre).
b. Det neste viser hvordan jeg demper og nyanserer fargene og flatene i lagene. Selv om jeg på mange vis foretrekker grafiske flatevirkninger, velger jeg airbrushliknende tonevariasjoner for å gjøre motivet mykere. Dataflatene blir heller ikke så sterilt jevne når det er mye grått rusk i blyanttegningen.

2a. Tegningen fargelegges i tre lag i Photoshop:
(1) flater + (2) blyantstrek (layer multiply, gjennomsiktig) +
(3) farger (layer color) = lagene vist sammen (til høyre)


2b. Samme tre lag og samla resultat som i 2a, men her er
gråtoner og farger justert og nyansert.



3. Stor utskrift

Jeg printa ut A3-tegningen som «kunsttrykk» (giclée) i stor størrelse på et A2-ark. Bildet viser fra venstre blyantoriginalen på kalkérpapiret, deretter en mislykka utskrift uten fargeprofil og til sist ferdig print med korrekt fargeprofil for skriveren og papiret jeg brukte.

3. Ferdige «originaler»: Blyanttegning på kalkérpapir i A3,
digitaltrykk i A2 printa ut med først feil og så korrekt
fargeprofil (tilpassa printerpapiret)



Se også:
Avistegning fargelagt på samme måte 2012 (og enda en)
Avistegning i grått fargelagt på en enklere måte 2007
Tvillingbror Egils suverene karikaturer!

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar